Κριτική σκέψη: Δώρα Ζαχαροπούλου

 


Κριτική σκέψη: Δώρα Ζαχαροπούλου

"Ποίηση - "Η διόρθωση"



Η κ. Δώρα Ζαχαροπούλου, με συνεπή στάση έναντι της ζωής
και με σεβασμό προς αυτήν, διυλίζει βιωματικά γεγονότα της παλαιάς και τρέχουσας καθημερινότητας μετουσιώνοντας τις απτές εμπειρικές στιγμές της σε ανεπιτήδευτη ποιητική έμπνευση, με κύρια χαρακτηριστικά τα στοιχεία του έρωτα και της αγάπης.
Στις εσχατιές των κάθε λογής αδιεξόδων από τρίτους και υπό
την έννοια του προσωπικού ενστίκτου, της όποιας ανάγκης δηλ. για πνευματική και συναισθηματική ισορροπία, χρησιμοποιεί έναντι πασών των επιβλαβών, τις αβλαβείς εκείνες μεθόδους άμυνας, μετατρέποντάς τες σε άσκηση πνευματικής λύτρωσης - ουσιωδώς για τον θεωρό άρα και επαρκώς δοθείσας επί της υπάρχουσας θεματικής του παρακάτω ποιητικού υποκειμένου




Η διόρθωση

Ασήκωτο το βάρος του χρόνου...
αφήνει πίσω του απραγματοποίητα όνειρα
και άκυρες υποσχέσεις...
Σαν μια γρήγορη κινηματογραφική ασπρόμαυρη ταινία...
το πέρασμά του δυσκολεύει τις αντοχές...
ξεθωριάζει τις μνήμες...
σβήνει τα φώτα της νιότης...
Η διόρθωση,
άργησε να φτάσει στο μυαλό...
Από πού θες ν' αρχίσω...
Απ' τη ζωή που δεν μου χαρίστηκε
και με ιδρώτα στέκομαι στα πόδια της
ικετεύοντας να δω την ανταμοιβή μου...;
Για τα λόγια που πόνεσαν και πίσω δεν γυρνάνε...;
Για το ψέμα που δεν ντράπηκε
να βγει στο φως της αλήθειας
και χαστούκισε το πρόσωπό μου...;
Για τους χαμένους έρωτες που κι αν αληθινοί
δεν περπάτησαν στο ίδιο μονοπάτι χέρι με χέρι...;
Πες μου λοιπόν, τώρα:
Από πού προτιμάς ν' αρχίσω...
και πού θέλεις να σταματήσω...;
.
Δώρα Ζαχαροπούλου




Εδώ, στο αμέσως επόμενο πόνημα, τάσσεται υπέρ της ζωής, αντιπαραβάλλοντας με τον πολλά υποσχόμενο θορυβώδη έρωτα, λέγοντας: εγώ "Παλεύω για τον αέρα που αναπνέω, για την ζωή που θέλω εγώ και όχι εσύ" .
Εδώ, απομυθοποιεί τον έρωτα, γνωστοποιώντας μας πως δεν συνεργεί με το σκοτάδι, με τον παρεμπίπτοντα δηλ. σκιώδη και αδιέξοδο έρωτα, που ενεργεί κατ' επανάληψη αρνητικά ως ενδιάμεσο... Ματαίως όμως, διότι κατορθωτά εκείνος γίνεται της ψυχής της το νοητό "θηρίο" προς ένα "ταξίδι δίχως επιστροφή"
Δέσμιοι της ψυχής μας είμαστε και όντα ευάλωτα μπροστά στις ερωτικές και γενικότερες συναισθηματικές παρορμήσεις μας·
και βέβαια άγνωστο παραμένει εάν ποτέ γίνει κατορθωτό ώστε αυτές τις χημείες, καταφέρουμε να τις ελέγξουμε...
Υπολειπόμαστε, λοιπόν, μπροστά στο "θηρίο", σε αυτό δηλ. που μας παραθέτει παρακάτω η ποιήτρια και που, ουσιαστικά, μας προτρέπει λέγοντας, πως σε ζητήματα συναισθηματικών αδιεξόδων, ωφελιμότερη και ουσιαστικότερη είναι η οικειοθελώς αναγκαία διέξοδος, η εν τη πράξει συντείνουσα προς μία οριστική απόδραση άνευ επιστροφής.




Παλεύω για τον αέρα που αναπνέω...
για την ζωή που θέλω εγώ κι όχι εσύ...
για να δημιουργήσω, ν' απολαύσω και να διατηρήσω
την αρμονία της ψυχής με το σώμα μου...
Να παγιδέψω και να ταράξω τα νερά
που βυθίζουν τις επιθυμίες μου...
να σπάσω τα σύρματα που εμποδίζουν
το χέρι μου να γράψει...
να μ' αγκαλιάσει...
και να μου πει "σ' αγαπώ"...
Σκιτσάροντας τα βήματά μου...
η απόδραση, θηρίο στο νου μου
ξεκινά το ταξίδι της, δίχως επιστροφή
και γίνεται πράξη...

Δώρα Ζαχαροπούλου




Κλείνοντας, με αυτόν τον μικρό επίλογο, να πω πως ο εύπλαστος λόγος που η ίδια ουσιωδώς διαχειρίστηκε, πήρε μορφή παλλόμενης λογικής σκέψης, με τις συντεταγμένες του έρωτα ωριμότερες παρά ποτέ προσωποποιημένες και πάντα με συναισθηματική υπεραξία διότι, αφορά μία εξαιρετικά αποδομένη αναφορά, συνακόλουθη της απεύθυνσης του έρωτα και των εννοιών αυτού, σε συνθήκες κλίμακας οδύνης.




Είναι αυτή η γνώριμη μυρωδιά της επαφής...
Το απαλό βελούδινο χάδι στο πρόσωπό μου..
Το άρωμα που ξυπνά όλες τις αισθήσεις μου...
κι όσο κρύβομαι...
τόσο πιο πολύ μεγαλώνει η επιθυμία μου...
και το χέρι μου ζητά το δικό του επίμονα...
Ένα μόνιμο χαμόγελο στα χείλη μου,
μέσα σε ένα μουδιασμένο μυαλό...
Παραδομένη;
Εσύ τι λες;

{................}

Τι να' ναι αυτό που πίσω με γυρνά και δεν αντέχω
ν' αντικρίσω το παρόν;
Σε ποιον να τ' ομολογήσω;
Ακόμα και το φως του ήλιου με τυφλώνει...

Δώρα Ζαχαροπούλου


Γιώργος Ν. Μανέτας
Λογοτέχνης της
Ετ. Ελλ. Λογοτεχνών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Συνέντευξη Νόρα Ξένου Flora Tsikniadopoulou - Jose

  Η Μοναχική Αναζήτηση της Νόρα Ξένου Επιμέλεια συνέντευξης - κειμένου : Φλώρα Ζοζέ Τσικνιαδοπούλου Flora Tsikniadopoulou - Jose Σήμερα θα ...